Suiseki vyjadřují krásu přírody, zvláště hor a vodstva.
Co jsou suiseki
Pozorováním těchto přírodních uměleckých děl prožíváme a zachycujeme krásy přírody v podobě kamene a tím rozvíjíme schopnosti tyto krásy oceňovat.
Samotný suiseki je kámen bez opracování, jediným zásahem člověka je čištění a u určitých kamenů eventuelní leštění. Pouze ve speciálních případech může být spodní strana (podstava) opracována, a to pouze částečně, např. na malé hraně či výstupku, jen za účelem lepšího postavení kamene.
Podle své velikosti bývají suiseki v Japonsku rozdělovány do čtyř kategorií, větší suiseki jsou vzácné a jen zřídka prezentované:
MAME (miniaturní suiseki) – 2,5-15 cm
KOGATA (malé suiseki) – 15-30 cm
HYONJUN (standardní suiseki) – 30-60 cm
OOGATA (velké suiseki) – 60-80/90 cm
HISTORIE SUISEKI v Japonsku
8. století – OBDOBÍ NARA
Skupinou poslů byly poprvé dovezeny kameny z Číny
Jako vše, co bylo z mateřské země kultury (Číny) dovezeno, přijala vysoká šlechta také KÁMEN a jeho FILOSOFII.
Kámen, tak jak bylo v Číně obvyklé, byl bezprostředně spjat s malířstvím. Na malířském nebo studijním stole zpravidla stál kámen, který sloužil umělci jako objekt pro pozorování nebo odkládání štětce.
Postupem doby se však z tohoto pojetí vyvinul čistě JAPONSKÝ KONCEPT.
14.-16. století – OBDOBÍ MUROMAČI (1338-1598)
Šogun Jošimicu okolo roku 1450 zenový rituál čajového obřadu (ČANOJU) obohatil tím, když poprvé vystavoval kameny v TOKONOMĚ.
1467 – vypukla v Japonsku stoletá občanská válka (ÓNIN) a bylo z velké části zničeno Kjóto – císařské město.
1550 – umění čaje se vytříbilo. S novou japonskou estetikou co se týká tvaru, barvy prostoru, vznikly potřeby a nádoby (RAKU). Jemné symetrické šálky z Číny nahradily hrubé asymetrické nádoby.
Změnila se i představa o estetice kamene. Spíše svisle orientované čínské kameny byly potlačeny jednoduchými, horizontálně orientovanými japonskými kameny.
Japonský kámen je silně spojen se ZENEM – japonským náboženstvím mahajánového buddhismu.
Praxe hledání osobního osvícení prostřednictvím meditace a byla uvedena do Japonska před středověkem. Zenové učení se vyvíjelo po staletí v Číně.
Zen je přímočarý a věcný. Osvícení je možno dosáhnout nejen při meditaci vsedě v klášterní meditační síni, ale pomocí soustředěného meditativního sebeuvědomování i při těch nejsvětějších denních činnostech, např. při práci, jídle, odpočinku.
O sdružení ....
V roce 2000 se z iniciativy několika zájemců o umění suiseki konala v Praze v hotelu Beseda Bonsai první samostatná výstava suiseki v České republice. Účastníci této výstavy se domluvili na založení neformálního sdružení sběratelů a umělců suiseki, jehož hlavním cílem je sdružování zájemců a povznesení umění jako takového na úroveň ostatních asijských umění, pěstovaných v České republice.
Další aktivity na sebe nedaly dlouho čekat. Protože umění suiseki je prezentováno s uměním bonsají, uspořádali členové spolku dvě významné výstavy suiseki v roce 2001, a to v červnu při výstavě bonsají v Kongresovém centru v Praze, pořádané panem Václavem Wiesnerem a druhou v září, pořádanou ČBA v Jihlavě. Obě výstavy svou úrovní získaly vysokou prestiž a znásobily zájem veřejnosti o suiseki.
Při příležitosti prvního setkání pěstitelů bonsají v hotelu Beseda Bonsai v Praze v březnu 2002 se konala schůzka pozvaných \"kamenářů\"¨, kde si vyměnili zkušenosti a vzájemně představili nové suiseki, které získali v zimním období. Stanovili si společné cíle pro rok 2002, tzn. realizaci výstavy suiseki při mezinárodní výstavě bonsají a suiseki, pořádané v Kongresovém centru v Praze ve dnech 14. až 17. června a při výstavě bonsají, pořádané ČBA na zbraslavském zámku v září letošního roku.
Další aktivity budou jistě následovat.
Všem zájemcům je sdružení otevřeno a jsme připraveni pomoci radami a informacemi.
Kontakt:
Karel Šerák
telefony:
( 420) – 38 – 771 32 15, 209
0602 / 177 513
Sdílet článek na sociálních sítích